Κυρίες και κύριοι, 

Πρώτα απ΄ολα θέλω να σας ευχαριστήσω για την τιμητική πρόσκληση που απευθύνατε στο Σύλλογο μας, τον Παγκαλαβρυτινό Σύλλογο Πάτρας.
Προσωπικά σας ευχαριστώ θερμά που μου δώσατε την ευκαιρία να βρίσκομαι ανάμεσα σας, ανάμεσα σε επιφανείς προσωπικότητες.
Στον Σύλλογο μας, τον Παγκαλαβρυτινό Σύλλογο Πάτρας συμμετέχουν πολίτες των Πατρών που καταγόμαστε από την ιστορική ορεινή επαρχία Καλαβρύτων.
Ο τόπος μας είναι ιερός.
Το χώμα μας ποτισμένο με ιδρώτα για επιβίωση και αίμα για την ελευθέρια.
Τα ιστορικά γεγονότα είναι γνωστά από το 1821 έως το 1943.
Σεβόμαστε και τιμάμε την ιστορία μας και τους αγώνες των προγόνων μας. Αγαπάμε τον τόπο μας με την απαράμιλλη φύση του, γιατί και στο περιβάλλον είναι αποτυπωμένη η ψυχή του λαού, στη φύση, όπως μας λέει και ο Ελύτης.
Οι απαρχές της ιστορίας της περιοχής μας χάνονται στα άδυτα της άγνωστης και παραμελημένης προϊστορίας των Ελλήνων, αφού στην επαρχία μας έχουν διαδραματισθεί δυο άθλοι του Ηρακλέους, ο Ερημάνθιος Κάπρος και η Κερυνίτης Έλαφος.
Και ακόμη… ο ποταμός Λάδωνας που κατά τους αρχαίους ήταν ο ομορφότερος των ποταμών και αναφέρεται στους 50 πρώτους ποταμούς της κοσμογονίας του Ησιόδου.
Σώζονται ακόμη στην επαρχία μας ιερά των προγόνων μας και αλλά μνημεία προ της Μυκηναϊκής εποχής που περιμένουν το Υπουργείου Πολιτισμού, για την ανάδειξή τους.
Ο Σύλλογός μας ιδρύθηκε το 1873 στην πόλη τον Πατρών. Έχει μια μακρά και αδιάκοπη πορεία 134 χρόνια και μέλη του Συλλόγου μας έχουν αναδειχθεί στην επιστήμη στην κοινωνική προσφορά και την επιχειρηματική δραστηριότητα στην κοινωνία τον Πατρών.
Αριθμεί 4.500 μέλη τα οποία δραστηριοποιούνται σε διάφορους τομείς, όπως στον εθελοντισμό, τα Χορευτικά την Χορωδία και την Μουσική.
Εκδίδουμε την εφημερίδα ΛΑΥΡΑ σε 6.000 φύλλα που μέρος αυτών αποστέλλεται σε ομογενιακές οργανώσεις και μεμονωμένους ομογενείς, ενισχύοντας έτσι τους δεσμούς μας με τους ξενιτεμένους αδερφούς μας.
Επίσης διοργανώνουμε παραδοσιακές εκδηλώσεις με προεξάρχουσες πάντα τις εθνικές μας επετείους.

Αξιότιμες κυρίες και κύριοι, ζούμε στο κατώφλι του 21ου αιώνα.
Στην εποχή της επέλασης της παγκοσμιοποίησης, που απώτερο και καμουφλαρισμένο στόχο έχει την οικονομική υποδούλωση και εκμετάλλευση των λαών.
Για να πετύχει το στόχο αυτό, προσπαθεί να εκμηδενίσει τις κοινωνίες των ανθρώπων, ισοπεδώνοντας την ιστορία τους, τον πολιτισμό τους, τις αξίες, τα ήθη και έθιμα.
«Ζωντανό πρόσφατο παράδειγμα το βιβλίο της ΣΤ’ Δημοτικού».

Για τους εμπνευστές και τους διαχειριστές της παγκοσμιοποίησης όλα πρέπει να συμβαίνουν υπό την επήρεια μιας μαζικής ύπνωσης σένα ασυνείδητο πολιτισμό.
Αποπειράται να οδηγήσει σε αφομοίωση του ατόμου, σε μια ανώνυμη μάζα και μάλιστα ΖΕΛΩΔΗ, άμορφη μάζα, σε μια κοινωνία ΣΟΥΠΑ, από την οποία θα περνά χωρίς δυσκολίες τους στόχους της.
Την οικονομική εκμετάλλευση των λαών.
Εμείς πιστοί στην ιστορία μας, όπως όλως ο Ελληνικός λαός και ο Ελληνισμός ιδιαίτερα στην οικουμενική του διάσταση, φορέας ενός πανάρχαιου πολιτισμού, όταν με την γλώσσα μας γονιμοποιήσαμε τον παγκόσμιο λόγο, όταν η Αγγλική έχει 160.000 λήματα, ελληνικές λέξης η ρίζες (30%), όταν ο ουρανός είναι ένας ελληνικός Χάρτης και όταν η ιατρική επιστήμη φθέγγεται Ελληνιστί, θέτοντας έτσι τα θεμέλια του σύγχρονου Δυτικού πολιτισμού.

Θα είναι ιεροσυλία για μας να παραδοθούμε αμαχητί.
Θα είμαστε ανάξιοι της ιστορίας μας και των θυσιών των προγόνων μας.
Ο τόπος μας έχει περάσει πολλές περιπέτειες στην μακραίωνη ιστορική του διαδρομή. Πέρασαν από εδώ πολύ κατακτητές, όμως το γεγονός και μόνο ότι περισσότερο από 4.000 χρόνια μιλάμε την ίδια γλώσσα και όταν, στην νεοελληνική καθημελουμένη χρησιμοποιούμε πάνω από 2.500 λέξεις, αυτό και μόνο αποδεικνύει στην πράξη την αντοχή του λαού μας και την δυναμική του να διασφαλίσει την ιδιαίτερη ταυτότητα του, αρνείται την ισοπέδωση και τη διαμόρφωση άχρωμων και άβουλων, χωρίς ταυτότητα, κοινωνιών.

Στην καθημερινή μας ζωή διατηρούμε ακόμη πανάρχαιες συνήθειες, εκφράσεις, δοξασίες και συμπεριφορές, ακόμη και δεισιδαιμονίες, που αποδεικνύουν στην πράξη την ιδιαίτερη και συνεχή αδιάσπαστη πολιτισμική μας ταυτότητα.
Για μας πολιτισμός είναι το σύνολο ενεργειών, πράξεων συμπεριφορών και εκφράσεων ενός λαού…

Επειδή στην αρχή μιλήσαμε εν ολίγοις για την ιδιαίτερη πατρίδα μας, την ιστορία και τον πολιτισμό μας, μελετώντας την κατευθυνόμενη φθίνουσα πορεία των τελευταίων χρόνων στις παραδοσιακές δράσεις, στην περιοχή μας, ύστερα από σοβαρή και υπεύθυνη σκέψη με τους συνεργάτες μου αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε χορευτικά τμήματα, επιλέγοντας να συνεχίσουμε τον αγώνα της πολιτισμικής και ιστορικής μας επιβίωσης.
Είμαστε ικανοποιημένοι από τα μέχρι τώρα, χωρίς να σταματάμε την προσπάθεια να γίνουμε ακόμη καλύτεροι.

Στα χορευτικά μας τμήματα συμμετέχουν περισσότερα από 600 άτομαόλων των ηλικιών κυρίως όμως ηλικίας από 5 έως 30 ετών.
Εντυπωσιακή είναι η προθυμία με την οποία έρχονται οι νέοι μας να διδαχθούν και να χορεύουν Ελληνικούς χορούς απο ολα τα διαμερίσματα της χώρας, αλλά και η προθυμία των γονέων να στείλουν τα παιδιά τους στα χορευτικά μας.


Καλούμαστε να πλαισιώσουμε πολλές εκδηλώσεις, όχι μόνο στην Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας, αλλά και διαρκώς μας καλούν για χορευτικές εμφανίσεις, σε διάφορα μέρη της χώρας, Θεσσαλονίκη, Φλώρινα, Λευκάδα και σε αλλά μέρη.

Όμως βγήκαμε και έξω από τη χώρα. Συγκεκριμένα στην Ιταλία , στην Μάνια Γκρέτσια επισκεφτήκαμε 15 και πλέον Δήμους όπως Κρότωνα, Μπιβόντζι, Τάραντο, Κρισπιάνο, Δήμους της Απουλίας όπου κυριολεκτικά με σεμνότητα σας αναφέρω μας αποθέωσαν και μας έμεινε η κοινή συγκίνηση μεταξύ των κατοίκων των περιοχών αυτών και εμάς από την Ελλάδα.
Επίσης πήραμε μέρος στο 42ο Παγκόσμιο Φεστιβάλ στην πόλη Γκούτσε της Σερβίας που συμμετείχαν 42 χώρες προβάλλοντας τον τόπο μας και την λαϊκή μας παράδοση.
Ακόμη έχουμε δεχθεί δεκάδες προσκλήσεις από πολλές χώρες, Αυστραλία, Γερμανία, Αμερική και αλλού και για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε είναι ανάγκη η πολιτεία να στηρίξει τις προσπάθειες μας.
Ο χορός, αποκλειστικά ανθρώπινο φαινόμενο, είναι πολιτισμικό δρώμενο μεγάλης σημασίας. Είναι τέχνη, είναι τρόπος ζωής και έκφρασης της ιστορίας, της θρησκείας και του πολιτισμού μας.
Η κίνηση με το χορό επιτρέπει στον άνθρωπο να πει όλα όσα δεν μπορεί να πει με τα λόγια.
Στο πέρασμα των αιώνων, ο χορός άφησε τα σημάδια του στην εθνική μας πορεία και τη γνήσια λαϊκή μας παράδοση, Είναι αλήθεια αυτό που λένε ότι η ψυχή του λαού μας είναι αποτυπωμένη στο χορό. Έχει λεχθεί ότι για να σου πω αν ένας πολιτισμός είναι υγιείς η άρρωστος διξε μου πως χορεύει.
Έφθασε δε στο αποκορύφωμά του, στο Χορό της Αρχαίας Τραγωδίας, εκφράζοντας τα συναισθήματα την κριτική του λαού στα δρώμενα εκείνης της εποχής.
Και πολύ αργότερα όμως, στα χρόνια της Τουρκοκρατίας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της άμεσης ανάγκης του Έλληνα να εκφραστεί χορευτικά ακόμη και τη στιγμή που οδεύει προς το θάνατο, είναι οι Σουλιώτισσες. Μία-μία χορεύοντας έπεφταν στο γκρεμό, προτιμώντας το θάνατο από την τουρκική αιχμαλωσία, αντλώντας θάρρος από τα ίδια τα χορευτικά βήματα. Όλη αυτή η δυναμική παρουσία του χορού αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της ιστορικής μας συνέχειας.
Σήμερα υπάρχει όπου ζουν Έλληνες. Η κληρονομιά ανάμεσα στους αιώνες. Ζωντανή, δυναμική, συγκλονιστικό βίωμα, σ’ αυτό το γεμάτο μαγεία τόπο. Τον τόπο που επέζησαν η πεμπτουσία της ιστορίας μας, οι χοροί μας και η ελληνική μας γλώσσα.
Η ιστορία βρήκε την έκφρασή της, με το θησαυρό αυτό, που κανείς κατακτητής δεν μπόρεσε να της αφαιρέσει. Γι’ αυτό οι λαϊκοί μας χοροί και τα δημοτικά τραγούδια μας άμεσα συνδεδεμένα με το χορό έχουν διαχρονική αξία. Μια αξία αμετάβλητη στο πέρασμα του χρόνου που μαζί με τη γλώσσα μας κρατούν ψηλά την ταυτότητα του Έλληνα σε όλο τον κόσμο.

Ανάμεσα στα μνημεία του λόγου του ελληνικού λαού, εξαίρετη θέση κατέχουν τα δημοτικά μας τραγούδια. Όχι μόνο γιατί δονούν και εκφράζουν την ψυχή του λαού μας διαχρονικά, αλλά και για την αβίαστη απλότητα και ομορφιά τους, την πρωτοτυπία και τη φραστική τους δύναμη.
Κυρίως όμως, εκφράζουν ακριβέστερα, από κάθε άλλη πνευματική δημιουργία του λαού μας, τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του ελληνικού έθνους.
Στα δημοτικά μας τραγούδια ο εθνικός χαρακτήρας αποτυπώνεται ακραιφνής και ακίβδηλος. Απεικονίζουν με πιστότητα και τελειότητα τον Βοίον, τα ήθη, τα συναισθήματα και την διανόηση του ελληνικού λαού, εξωραΐζοντας τον ποιητικό διάκοσμο. Αναζωπυρώνουν τις αναμνήσεις του εθνικού μας βίου και τις περιπέτειές του.

Τελειώνοντας θέλω να διευκρινίσω ότι δεν ανήκει στη φιλοσοφία μας, μια κοινωνία κλειστή, απομονωμένη και αποστεωμένη. Ούτε στο ελεύθερο δημοκρατικό μας φρόνημα ανήκουν οι αποκλεισμοί. Είμαστε ανοικτοί στις εξελίξεις, σε κάθε τι καινούργιο για την πρόοδο στην επιστήμη, την γνώση. Σεβόμαστε την διαφορετικότητα, γιατί η πολυμορφία είναι εκείνη που συνθέτει την ισορροπία και την αρμονία στη φύση και την κοινωνία.
Εμείς απλά διεκδικούμε και αγωνιζόμαστε για τη δική μας ταυτότητα, για τη δική μας εθνική παρουσία στο διεθνές στερέωμα.

Κλείνοντας επειδή πιστεύουμε πως ο λαϊκός μας πολιτισμός έχει την δύναμη να αντισταθεί σε αυτό το τσουνάμι της παγκοσμιοποίησης σας προτείνουμε,
1) Κίνητρα στις νέες και τους νέους μας για να συμμετέχουν στις πολιτιστικές δράσεις των φορέων πολιτισμού όπως μοριοδότηση σε διαγωνισμούς θέσεων εργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Παιδείας.
2) Την Οικονομική υποστήριξη από την πολιτεία τον φορέων του λαϊκού μας πολιτισμού στις διάφορες δραστηριότητες τους.
3) Οι κρατικοί τηλεοπτικοί σταθμοί να συμπεριλαμβάνουν στα προγράμματα τους περισσότερες εκπομπές από το θησαυρό των Ελληνικών μας παραδοσιακών χορών και τραγουδιών.
4) Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να συμπεριλάβει στην διδακτέα ύλη του Δημοτικού, μάθημα Λαϊκής Παράδοσης.
5) Πραγματοποίηση Φεστιβάλ Ελληνικών χορών και τραγουδιών.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top